fbpx

Iggesund-harvesterilaipat ovat hampaan verran parempia!

Harvesterin terälaippa on kovan kuormituksen alainen. Laipan runko-osa on vääntörasituksen alainen, teräketju kuluttaa liukupintoja ja kärkipyörä erityisesti suuresta ketjunopedesta johtuen joutuu kovalle kuormitukselle.

404”-jakoisen teräketjun leikkuunopeus on n.40m/s, mikä merkitsee laipan kärkipyörän pyörintänopeudeksi n. 200kertaa sekunnissa.

Tästä syystä Iggesund on panostanut kärkipyörään. Iggesund-kärkipyörän ulkokehässä on kilpailijoihin nähden yksi hammas enemmän, mikä pienentää kärkipyörän pyörintänopeutta n.8%.

Suuri kärkipyörän ulkokehä mahdollistaa myös suuremman laakerihalkaisijan, mikä Iggesundissa on hyödynnetty, laakerirullia kärkipyörässä on 40 kpl. Lisäksi laakerirullat ovat 0,1mm paksujen levyjen välissä, mikä estää rullien sivuttaisen liikkeen.

Kilpailevissa laipoissa nämä sivulevyt puuttuvat, jolloin laakerirullat kuluttavat laipan kärkeen laakerihalkaisijan kokoisen uran. Laakerit uran syvetessä pääsevät liikkumaan sivuttain ja kääntymään. Seurauksena on laipan kärjen tuhoutuminen.

Iggesund on maailman suurimpia harvesterilaippojen valmistajia ja ainoa valmistaja Euroopassa. Markkinoiden läheisyys takaa nopean käyttäjätiedon tehtaalle, mikä on pohjana kehitystyölle. Iggesundilla on yli 30 vuoden kokemus harvesterilaippojen valmistuksesta.

Vasemmalla normaali kärkipyörä, oikealla Iggesund-kärkipyörä ja alla Iggesundin keskiö laakerirullineen.

Kärkipyörä1Kärkipyörä2Kärkipyörä3