Helppo mitata ja asentaa

X-tapp-kartiotappeja on mitoitettu suuri määrä eri koneisiin. Jos sopivaa tappia ei valikoimista löydy, sellainen tehdään. Tarvittavat mitat on helppo määrittää:

Lähtötilanne. Ilman mittavälineitäkin näkee, että välystä on todella reilusti. Päistään korvakkeiden kohdalta vanhan tapin kuluma oli 1 millimetri. Alkuperäinen halkaisija, 80 mm, selvisi tässä tapauksessa hyvin tapin keskiosasta

Korvakkeiden ulko- ja sisävälin sekä korvakepaksuuden mittaus. Tarkkuudeksi riittää 1 mm, työntömitta on hyvä apuväline.

 

Reikien välyksen ja soikeuden mittaus. Vaakasuunnassa arvo oli 80,5 ja pystysuunnassa 81,5. Eli alkuperäiseen nähden maksimivälys oli 1,5 mm ja soikeus 1 mm – kohteeseen riittää vakiokartioholkit 0-2 mm. Samassa yhteydessä vaihdettiin korvakkeiden välissä olevaan vetolaitteeseen uudet helat. Nämä eivät tule kartiotapin mukana vaan on hankittava erikseen.

Tapin asennus on helppoa. Väljät korvakkeet eivät ahdista ja tappi on napakka uusiin heloihin. Tappi on paikallaan. Tämän jälkeen asennetaan kartioholkki, aluslevy ja kiristyspultti sekä tehdään esikiristys molemmin puolin. Holkin kuuluu jäädä näkyviin muutamia millimetrejä. On erittäin tärkeää, ettei aluslevy ”pohjaa” korvakkeeseen.

 

Kiristys tehdään annettuun momenttiin, joka tässä tapauksessa oli 600 Nm.

Jälkikiristykset ovat ehdottoman tärkeitä. Ensimmäinen jälkikiristys tehtiin parin minuutin ”kuivakäytön” jälkeen, jolloin molemman puolen pultit kiristyivät jo n. ¼ kierroksen. Kaikkiaan jälkikiristyksiä tarvittiin kolme, ensimmäisen työpäivän jälkeen pultit eivät enää määritellyllä momentilla kiristyneet. Asennus on valmis!