Yleistä
Väljä reikä – tuttua?
Maansiirto- ja metsäkoneiden tappiliitoksiin koneen ikääntymisen myötä syntyvät tappien ja reikien väliset väljyydet ovat useimmille koneyrittäjille tuttuja ongelmia. Koneen ollessa uusi ovat tappi- ja reikätoleranssit erittäin tarkkoja, mutta reiän on oltava aina tappia suurempi tappiasennuksen mahdollistamiseksi.
Ajan myötä tapin ja reikien välinen asennusvälys kasvaa kulumisen ja työiskujen myötä ja kiinnityskorvakkeiden reiät muotoutuvat soikeiksi. Tyypillisiä paikkoja soikeiksi venyneille korvakerei´ille ovat hydraulisylintereiden päiden tappiliitokset koneiden keskinivelessä, kaivinkoneen puomistossa tai vaikkapa metsäkoneen nosturissa.
Kunnostus on ollut työlästä
Korjauskeinoina soikeiksi venyneisiin korvakereikiin on käytetty kiinnityskorvakkeiden vaihtoa, reikien täyttöä ja aarporausta, ylisuurien helojen ja tappien asennusta ja monia vastaavia, aikaa vaativia ja suuria kustannuksia synnyttäviä ratkaisuja.
Lisäksi tällaiset korjaukset edellyttävät koneen kuljettamisen korjaamolle.
X-tapp auttaa – ei pitkiä seisokkeja!
Helppo, nopea ja takuuvarma ratkaisu ongelmaan on X-tapp. Korjatessasi väljistyneet korvakkeiden reiät X-tapp-kartiotapilla, säästät selvää rahaa. Asentaminen sekä purkaminen on yksinkertaista ja voidaan suorittaa koneen työmaalla. Ei koneiden kuljetuskustannuksia, ei hitsausta ja koneistusta, ei kalliita ja pitkiä seisokkeja. X-tapp-asennuksen jälkeen kohteen tappi-korvakeliitos on pysyvästi välyksetön.
Tämä tarkoittaa kustannustehokkuutta ja toimintavarmuutta!
Mihin X-tapp-kartiotapit soveltuvat
Kartiotappien käyttöalue ulottuu lähes kaikkiin tappiliitoksiin työkoneista, teollisuus- ja sahalaitoksiin. Normaalit tappihalkaisijat ovat 17-165mm, mutta suuremmatkin ovat mahdollisia.