fbpx

Ajankohtaista

Metsäkoneet varustellaan entistä monipuolisemmin

Oikeanlaisella varustelulla on oleellinen merkitys metsäkoneiden tuottavuuteen. Vaikka peruskone olisi miten edistyksellinen niin vasta oikein valituilla varusteilla siitä saadaan irti maksimaalinen hyöty erilaisissa työskentelyolosuhteissa. Lue koko artikkeli Metsäalan ammattilehdessä no. 5 / 2006.


Ruotsalainen Olofsfors

Ruotsalainen Olofsfors on osa artikkelista Telojen luvattu maa. Metsäkonetelojen markkinaosuuksista kilvoittelee Suomessa neljä eri valmistajaa. Metsäkoneyrittäjälle ei ole yhdentekevää millaiset raudat koneen alla pyörivät. Telavalmistajien tietotaito kannattaa laittaa koetukselle hankintoja suunniteltaessa. Lue koko artikkeli lehdestä Kone, työ ja ympäristö no. 3 / 2006


Metsäkonetelat ja lumiolosuhteet

Puunkorjuu paksussa lumessa asettaa omat vaatimuksensa metsäkoneen varustamiselle. Erityisesti oikea telavalinta on ratkaisevaa niin koneen etenemiskyvylle, pienelle polttoainekulutukselle kuin telarasituksillekin. Lue koko artikkeli Metsäalan ammattilehdessä no. 1 / 2006.


Monitoimikoneen teräketjut taloudellisesti teräviksi

Monitoimikoneen teräketjulta vaaditaan jo uutena erittäin paljon, johtuen teräketjun suuresta leikkuunopeudesta, joka on noin 40m/s. Luonnollista on, että tylsyneen teräketjun teroitus on haastavva toimenpide niin teroittajalle kuin teroituslaitteellekin. Metsätyö Oy on ottanut tuotevalikoimaansa Grindomatic V12 teräketjun teroituslaitteen, joka suorittaa automaattisesti terien teroituksen. Laite soveltuu sekä 404- jakoisiin, että moottorisahan teräketjuihin. Lue koko artikkeli Metsäalan ammattilehdessä […]


Telat nostavat metsäkoneen tuottavuutta oleellisesti

Metsäkone on tuotantolaitos, jonka seisokit ovat kalliita. Telat nostavat metsäkoneen tuottavuutta oleellisesti. Metsäkoneen työskentelyolosutheet Suomessa ovvat moninaiset. Koneen on kyetteävä etenemään rankoissa rinteissä, pehmeällä suolla, kivikoissa ja jopa yli metrin syvyisessä lumessa. työskentelyn tulee olla tehokasta ja mahdollisimman vähän kuljettajaa, maapohjaa ja konetta rasittavaa.  Lue koko artikkeli Metsäalan ammattilehdessä no. 2 / 2005.